Gebed tiendaagse tussen Hemelvaart en Pinksteren

De tijd tussen Pasen en Pinksteren wordt gezien als een tijd van voorbereiding op de komst van de heilige Geest. Voor de Vroege Kerk was het een periode om na te denken over de enorme omvang van de taak die de Heer had gegeven. Het verslag van Lucas in het Bijbelboek Handelingen over deze periode is buitengewoon interessant, niet alleen omdat het ons vertelt hoe christenen dit 2000 jaar geleden deden, maar ook omdat het de agenda bepaalt als het gaat om onze invulling van deze tijd van het kerkelijk jaar. Bidden is duidelijk de grootste prioriteit, en Lucas vermeldt dit als het eerste wat de apostelen deden toen ze terug waren in Jeruzalem (Handelingen 1: 13-14). Hij noemt de namen van de apostelen en vermeldt dat ze samenkwamen met hun vrouwen, en met de moeder en broers van Jezus. Dit was een baanbrekend gebed.

Meestal baden mannen en vrouwen apart, zoals vandaag de dag nog steeds het geval is bij de Klaagmuur in Jeruzalem. Maar door Jezus zijn die barrières neergehaald. Zoals Paulus later zou schrijven: ‘Er zijn geen Joden of Grieken meer, slaven of vrijen, mannen of vrouwen – u bent allen één in Christus Jezus.’ (Galaten 3: 28.) De Heer had hen verteld dat ze moesten wachten op de komst van ‘wat de Vader heeft beloofd’ (Handelingen 1: 4). Ze veranderden die wachttijd in kostbare gebedstijd. Wat we hiervan leren is dat we wel van alles kunnen plannen, maar ook voorbereid moeten zijn op de wind van de heilige Geest om ons in andere, nieuwe richtingen te leiden, wanneer en waarheen Hij maar wil. Als gemeente staan we voor grote uitdagingen. Hoe houden we de jeugd in de kerk? Iedere week staat er een oproep voor jeugdwerkers op de beamer. Hoe gaan we het pastoraat invullen? Hoe vullen we de plaats van ds. Rozeboom in? Laten we ons leiden door de begroting en het tekort, of door de enorme bedragen die door legaten aan de gemeente zijn gegeven. Angst voor tekort verlamt, onverschilligheid voor teveel maakt overmoedig. De dagen tussen Hemelvaart en Pinksteren kunnen gemakkelijk gemist worden in de waan van de dag van onze drukke wereld. Maar als we het voorbeeld van het Nieuwe Testament volgen dan kunnen we door de Geest geleide veranderingen zien in onze kerk, in andere mensen en in onszelf. De tien dagen van gebed beginnen op Hemelvaartsdag met een dienst om 9.30 uur in de Immanuëlkerk, vanaf vrijdag 30 mei zal er t/m zaterdag 8 juni iedere avond een tijd van gebed zijn in één van de bovenzalen van De Voorhof.

Geplaatst in nieuws.